Jitka Ševčíková radí asistentkám, jak na strategii win - win - win

Každá asistentka se denně potýká s problematickými situacemi v práci, které musí řešit. Právě konflikty a jejich řešením se zabývá populární koučka Jitka Ševčíková. O jejich praktických technikách a workshopu na fóru Úspěšná asistentka manažera se dočtete v následujícím rozhovoru. 

Jitka během se během své kariéry věnovala zahraničního obchodu, řízení partnerských vztahů v IT firmě, a doposud se věnuje také několika charitativním projektům. A jak se dostala k problematice konfliktů? „Byla jsem vychována v nekonfliktním prostředí. Konfliktům jsem se úspěšně snažila vyhýbat a byla jsem na to pyšná. Než mne pracovní i osobní život postavil před situace, kdy jsem do konfliktu jít skutečně musela a neuměla jsem žádné efektivní strategie, abych nebojovala zbytečně, neustále neustupovala, případně nemanipulovala,“ říká.

„Učila jsem se konflikt vnímat jako příležitost ke svému rozvoji. Potkala jsem skvělého lektora Ing. Martina Švihlu, se kterým jsme společně spojili mé téma práce s emocemi a emoční inteligenci s jeho uměním využít v konfliktních situacích techniky bojového umění aikidó. Tam jsem poprvé pochopila, že konflikt nemusí být nutně boj nebo obrana. Že je to příležitost k růstu a obohacení.“

Při samotném koučování používá Jitka všechny aspekty emoční inteligence, tedy umění regulovat své emoce, být si vědom sám sebe, svých sil a zdrojů v momentální situaci, stejně jako být v jednání o krok napřed. „Využívám i vizualizaci, práci v hladině alfa, učím lidi přes prožitek: jak využít při konfliktu náš hlas, dech, postoj, proxemiku, argumentaci (racionální i emocionální), využít celé své tělo, nejen mozek a logiku,“ popisuje své metody Jitka Ševčíková.

Na konferenci Úspěšná asistentka manažera, která se koná 17. 3. 2016, vystoupí Jitka Ševčíková s workshopem na téma „Konflikt nemusí být nutně boj.“ A na co se mohou účastnice těšit?  „Naučím je, že vyhýbat se konfliktu je jen jedna ze strategií, ne vždy úspěšná a ne vždy použitelná,“ těší se.

Dle slov Jitky Ševčíkové občas býváme do konfliktu zataženi. Asertivitou a diplomacií se můžeme naučit technice win –win, tedy kdy z konfliktu obě strany vyjdou vítězně. „Já toto umění ještě povýším na strategii win – win – win. Z obou vítězných stran těží ještě někdo třetí, i on je tedy vítěz,“ dodává.

Umění správně vyřešit konflikt ve firmě je jednou z mnoha důležitých dovedností každé asistentky. Dokud se pohybují v pracovním prostředí, konfliktním situacím se nevyhnou. „Asistentky musí často být jakýmsi mostem mezi šéfem a ostatními – klienty, zaměstnanci, konkurenty či rodinou. Konflikty nejsou jen vnější, úspěšná asistentka se musí umět vypořádat i s konfliktem vnitřním, který bývá mnohdy často náročnější. To vše si na workshopu vysvětlíme,“ říká.

Jitka Ševčíková se specializuje na práci v tzv. hladině alfa. V čem spočívá? „Náš mozek se skládá ze dvou hemisfér, při denní práci využíváme spíše levou – logickou hemisféru, zatímco ta pravá, kreativní, emocionální a spirituální trošku zaostává. Mozek pracuje v širokospektrém pásmu kmitočtů a práce v hladině alfa velmi příjemnou metodou učí mozek ‚zpomalit‘ a využít obou hemisfér tak, aby nás neválcovala logika a ani jsme nebyli zmítání emocemi. Obě hemisféry v hladině alfa pracují vyváženě a zároveň eliminují pracovní stres,“ dodává.

„Do alfa vln se každý člověk dostává přirozeně několikrát denně, není to tedy žádný neznámý stav. Tento proces se děje vždy před usnutím nebo těsně před probuzením, když se zasníme, meditujeme, ponoříme se plně do své práce a zapomeneme na čas. Také když nás vtáhne jímavá hudba nebo úžasný film,“ říká na závěr. „Já Vás naučím cíleně si tento stav navodit, abyste jej mohli využívat.“

Jitka Ševčíková

kouč www.jitkasevcikova.cz